Translate

poniedziałek, 23 kwietnia 2012

23 kwietnia – Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich World Book and Copyright Day

Dziś obchodzony jest, ustanowiony w 1955 r. przez UNESCO, Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich. Jest to doroczne święto, które ma na celu promocję czytelnictwa, edytorstwa i ochronę własności intelektualnej prawem autorskim. Data 23 kwietnia upamiętnia m.in. śmierć pisarzy Miguela de Cervantesa i Williama Szekspira oraz historyka peruwiańskiego Inca Garcilaso de la Vega. Pomysł organizacji święta zrodził się w Katalonii w 1926 r., gdzie 23 kwietnia jest obchodzone święto narodowe, jako dzień jej patrona – św. Jerzego. Tego dnia w Katalonii, według starej tradycji, obdarowywano kobiety czerwonymi różami. Kwiaty miały symbolizować krew zgładzonego przez św. Jerzego smoka. Z czasem kobiety zaczęły odwzajemniać się mężczyznom podarunkami w postaci książek. Dziś Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich celebrowany jest na całym świecie.

Razem z moją S. także postanowiłyśmy uczcić ten dzień i odpowiednio wcześnie złożyłyśmy zamówienie w empik.com. Nasze biblioteczki wzbogaciły się o następujące pozycje:

  • K. Stockett The Help
  • A. Kava Śmiertelne napięcie 
  • K. H. Hemmings Spadkobiercy
  • M. Konopnicka O krasnoludkach i sierotce Marysi
  • J. London Favorite Novels and Stories: The Call of the Wild, White Fang, Five Great Short Stories, The Sea-Wolf


    Empik, podobnie jak w ubiegłym roku, zdecydował się na świętowanie nie Dnia, lecz całego Tygodnia Książki. Od 16 kwietnia można zostać właścicielem zbioru opowiadań ‘2012’ (pięć opowieści pięciorga polskich autorów: J. Dehnel, M. Kalicińska, R. Kosik, Z. Miłoszewski, B. Pawlikowska). Publikacja jest wręczana w salonach Empik w całej Polsce każdemu, która dokona zakupów o wartości powyżej 40 zł. Na podobnych zasadach książka jest również rozdawana w formie ebooka na stronie empik.com [Źródło: http://www.empik.com/swiatowy-tydzien-ksiazki-z-magicznymi-opowiadaniami-aktualnosci-empikultura,85815,a]. Nasze zamówienie złożyłyśmy 15 kwietnia, więc na ebooka jeszcze się nie załapałyśmy, ale bardzo miła pani kasjerka podarowała mi przy odbiorze zamówienia papierową wersję publikacji :) 


    A Wy lubicie czytać? Jaką książkę obecnie czytacie? :)

    10 komentarzy:

    1. Uwielbiam czytać! Obecnie niestety czytam wszystko co dotyczy krytyki tekstów literackich i jest wymagane na studiach, bo na czytanie dla własnej przyjemności nie mam aktualnie czasu :(

      OdpowiedzUsuń
    2. Ja jestem typowym molem ksiazkowym (a wlasciwie bylam, bo od ponad roku nie czytalam nic poza literatura prawnicza) i kocham czytac kiedy tylko jest na to czas zwlaszcza literature opowiadajaca o dziejach kobiet w krajach islamskich - polecam!

      OdpowiedzUsuń
    3. Obecnie nieumarła i niezamężna czy jakoś tak :D Uwielbiam czytać ♥

      www.turqusowa.blogspot.com
      Zapraszam do obserwacji, jeżeli podoba Ci się mój blog. Ja zrobię to samo z Twoim :)! 

      OdpowiedzUsuń
    4. @Aaliyah i southgirl - ja też w czasie studiów nie miałam za bardzo czasu na pozanaukowe lektury, ale teraz staram się nadrabiać straty ;)

      @southgirl, powiem szczerze, że literatury o takiej tematyce jeszcze nie miałam w ręku, ale mam nadzieję, że wkrótce to się zmieni :)

      @Turqusowa, Nieumarła i Niezamężna dopisana do listy zakupów :)

      OdpowiedzUsuń
    5. JA NATOMIAST LUBIĘ LITERATURĘ FAKTU,NA MOJEJ LIŚCIE MUST HAVE SĄ OBECNIE : "DRZWI DO PIEKŁA" M.NUROWSKIEJ I "DZIEWCZYNA Z PIWNICY" A.HALL, M.LEIDIG, STARAM SIĘ KUPOWAĆ KSIĄŻKI UŻYWANE NA ALLEGRO. TANIEJ WYCHODZI :)

      OdpowiedzUsuń
    6. co chwile dzisiaj o tym slysze, dobra akcja:)

      OdpowiedzUsuń
    7. @Aaliyah - ja byłam na specjalności krytyka literacka i z czasem niesamowicie polubiłam krytykę (a początki były straszne) :)
      Pink - czytać uwielbiam, obecnie mam fazę na reportaże Mariusza Szczygła, genialnego Jacka Hugo Badera mam już "za sobą" :) często sięgam też po czasopisma literackie, takie jak Twórczość, Nowe Książki i Odra, mają naprawdę świetne felietony irecenzje, na chwilę obecną jednak czytam Iłłakowiczównę - Niewczesne wynurzenia i Trazymeński zając na przemian z poezją - to do magisterki :) pozdrawiam gorąco!

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. O reportażach M. Szczygła słyszałam kilka dobrych opinii, więc chyba czas zamówić którąś z jego książek :)

        Usuń
    8. od dawna mam ochote na zakup smiertelnego napiecia i moze w koncu sie skusze ;)

      OdpowiedzUsuń
    9. Lubię czytać książki, zazwyczaj czytam takie, które mi się podobają, nawet jak nie są przeznaczone dla mojej grupy wiekowej. Teraz czytam Niezgodną i Białą Królową.

      OdpowiedzUsuń

    Zapraszam do komentowania postów :)
    Jeśli zadasz pytanie odpowiedź na nie znajdziesz pod Twoim wpisem w komentarzach.
    ---------------------------------------------------------------------------------
    KOMENTARZE TYPU: 'FAJNY BLOG. OBSERWUJĘ. ZAPRASZAM DO MNIE' ORAZ MAJĄCE NA CELU AUTOPROMOCJĘ BĘDĄ USUWANE.